ENTREVISTES, ESCOLA

Els alumnes de l’Escola Pia Nostra Senyora es converteixen en diplomàtics per uns dies

Els MUNs són unes simulacions de les Nacions Unides que s’organitzen amb alumnes de Secundària, Secundària Postobligatòria i Universitat, on hi participen centres educatius d’arreu del món. En aquestes sessions es parla de temes d’actualitat en anglès i altres llengües estrangeres. Des de fa temps, hi participen l’Escola Pia Nostra Senyora i l’Escola Pia Sarrià.

Aquesta simulació consisteix en l’organització d’un seguit de comitès i comissions on es debaten dos temes en cadascun. Els alumnes participants representen un país i el seu posicionament davant del tema tractat. La finalitat és intentar negociar uns amb els altres per arribar a un acord.

A l’Escola Pia Nostra Senyora, s’ofereix als seus alumnes la possibilitat de convertir-se en diplomàtics per uns dies i participar en un dels MUNs que se celebra a Alemanya, a Romania o a Dinamarca. La Rosa Cols, professora d’aquesta escola i responsable del Departament de Programes Internacionals, ens comenta que fa deu anys que participen: “Només anàvem a Alemanya, però amb l’èxit i la creixent demanda dels alumnes van augmentar les destinacions.”

Qui pot participar?

Qualsevol alumne d’ESO, Batxillerat i FP pot formar-hi part; només cal que tingui interès i un mínim nivell d’anglès, encara que no es demana certificat lingüístic. “Recomano al cent per cent viure aquesta experiència. És un repte. Gairebé mai es pot parlar sobre política internacional a l’escola, i menys en un idioma que no és el teu i amb gent de diferents nacionalitats” ens explica la Rosa. Cada any es presenten molts alumnes, però hi ha un nombre limitat de places i, per tant, hi ha un procés de selecció. Aquest any s’han presentat 62 alumnes.
Primer de tot es passa per les classes per donar la informació i es realitza una reunió pels interessats en què se’ls hi assigna un país i un tema d’interès. Es deixen deu dies perquè els alumnes preparin una exposició oral, on han d’explicar en 10 minuts i en anglès per què volen participar, a quin lloc volen anar, parlar del seu país i tòpic i donar l’opinió personal sobre aquests. “Els alumnes s’emporten tres grans aprenentatges amb els MUNs que són: habilitats personals (tolerància, resolució de problemes, autoconfiança, treball en equip, etc.), continguts acadèmics i una millora lingüística; en aquest ordre” conclou la responsable del Departament de Programes Internacionals.

Tres alumnes de 2n de Batxillerat de l’Escola Pia Nostra Senyora ens expliquen la seva experiència. La Mireia Andreu, Ferran Batllori i la Marta Lladó han participat en el MUN i organitzen l’IP CLUB.

Quin MUN vau realitzar?

Marta: Només he realitzat el de Dinamarca. El Security Council és el comitè més important, ja que debaten sobre els temes més rellevants i recents. Dins d’aquest hi ha diferents, jo vaig participar al History Security Council. Consisteix a situar-te en una època de la història i un país concret. En el meu cas es va tractar la guerra de Corea a partir de l’any 1950. Jo defensava la posició d’Hongria i bàsicament vam estar quatre dies debatin sobre la guerra fins a arribar a una solució.

Ferran: Jo també vaig anar al de Dinamarca. En el primer debat estava al comitè de Desarmament i Seguretat i en el segon, al Security Council. La gran diferència del Security Council respecte als altres comitès és que les propostes i acords als quals s’arriben són aplicables a la vida real. A més a més també he participat en el MUN de Romania.

Mireia: Igual que ell, he assistit al MUN de Dinamarca i al de Romania, on era part del comitè d’Organització Mundial de la Salut.

A part de l’aprenentatge acadèmic que ofereix, penseu que aporta un aprenentatge cultural?

Mireia: I tant! Per exemple a Dinamarca la gent és molt semblant a la d’aquí, i no m’ho esperava. El país funciona d’una altra manera i hi ha més poder econòmic. En canvi, a Romania fas immersió total: una nova cultura, les famílies són molt diferents de les nostres… A més, en els debats trobes gent d’arreu del món. Per a mi estar junts parlant d’un tema i aportant idees i solucions a problemes reals, és un únic.

Marta: Aprens moltes coses i nous punts de vista depenent de les diferents cultures. Comences a entendre les maneres de fer de cadascun dels països i societats.

Ferran: A Dinamarca no vaig trobar tantes coses que em sorprenguessin però, per exemple, a Romania veus una gran diferència, ja que es basen en la religió ortodoxa.

Quina és la sensació de viatjar a un nou país i instal.lar-te amb una nova família?

Marta: Cal dir que una vegada ets allà tothom et rep amb els braços oberts. Dins de la teva “host family” hi ha un membre que també participa en el MUN de manera que t’ajuda a integrar-te. Gràcies a això vaig parlar amb molta gent i em vaig relacionar amb persones molt diferents unes de les altres.

Ferran: No podem ressaltar cap punt negatiu de l’acollida. En el meu cas, les dues famílies van ser esplèndides. Vaig tenir molta sort!

Mireia: És molt interessant conviure amb famílies amb una cultura diferent de la que estàs acostumada; perquè t’ajuda a endinsar-te al país i fer-te una mica la idea que significa viure allà. No només aprens continguts acadèmics; la teva família t’ensenya plats típics, tradicions i aprens a respectar el seu punt de vista i forma de viure.

Què us emporteu d’aquesta experiència i per què la recomanaríeu?

Mireia: La paraula per definir aquesta experiència és completa. Millores el teu nivell d’anglès i òbviament adquireixes molta cultura general i actual. Però no es fan només les convencions: hi ha estones per fer turisme i conèixer a molta gent. És realment divertit. Així que recomanem a qualsevol alumne que hi participi.

Marta:  Gràcies a la feina de la nostra professora anem molt preparats i quan som allà, davant de tantes persones, ens adonem que tot l’esforç de la preparació ha valgut la pena. Cadascú arriba on pot, però tots ens esforcem i si el resultat és òptim, ens omple de satisfacció.

Mireia:  Si algú té por de l’anglès… no és tan important! Es necessita dedicació, esforç, motivació i ganes d’aprendre i conèixer gent.

Ferran: Un gran aprenentatge que m’emporto són els continguts de política internacional. Coneixes com funciona realment la política d’un país i la dificultat que hi ha en intentar solucionar un problema quan hi ha molts punts de vista. A més, penso que aprens a saber fer una recerca d’informació i a seleccionar-la.


Comentaris tancats.